ZAPYTAJ O TERMIN WIZYTY
+48 734 155 144LOKALIZACJA
ul. Mogilska 118, 31 – 445 Kraków
GODZINY OTWARCIA
pon. – pt. 8:00 – 20:00
Zamknij
Kinesiotaping
Leczenie Autonomicznego Układu Nerwowego (AUN)
Współczesne metody diagnozowania i leczenia tkanek miękkich
Metoda McKenzie
Metoda Mulligan
Metoda FDM (Fascial Distortion Model)
Metoda PNF (Prorioceptive Neuromuscular Facilitation)
Terapia manualna – Szkoła niemiecka
Pinoterapia (Pinopresura)
Suche igłowanie (Dry needling)
Terapia manualna to jedna z najważniejszych i najskuteczniejszych metod fizjoterapii stosowana w leczeniu zaburzeń funkcjonalnych układu ruchu. Istnieje kilka szkół terapeutycznych, które rozwinęły własne koncepcje pracy z pacjentem. Jedną z najbardziej uznanych i ugruntowanych jest szkoła niemieckiej terapii manualnej, której podejście charakteryzuje się precyzją, systematycznością oraz silnym oparciem na badaniach klinicznych i biomechanice. Nie należy jej mylić z konkretnymi koncepcjami jak Kaltenborn-Evjenth czy Maitland – choć czerpie z podobnych źródeł wiedzy, to rozwijała się niezależnie, szczególnie w ośrodkach akademickich i klinicznych Niemiec.
Czym jest terapia manualna – szkoła niemiecka?
Szkoła niemieckiej terapii manualnej, rozwinęła się głównie w krajach niemieckojęzycznych i skupia się na dokładnej analizie biomechanicznej stawów, tkanek miękkich i nerwów. Jej podstawą jest diagnostyka funkcjonalna oraz celowane techniki mobilizacji stawów i tkanek miękkich.
W odróżnieniu od bardziej intuicyjnych czy osteopatycznych podejść, szkoła niemiecka wypracowała ściśle ustrukturyzowaną metodologię diagnozy i terapii dysfunkcji narządu ruchu. Terapeuta ocenia zakres ruchu, jakość ruchu oraz obecność tzw. końcowego oporu (end-feel), co pomaga dobrać odpowiednią technikę leczniczą.
Kluczowe założenia szkoły niemieckiej
1. Diagnostyka funkcjonalna – dokładna analiza problemu, ocena funkcji stawów, mięśni i nerwów. Terapeuta manualny posługuje się rozbudowaną diagnostyką, często porównywaną do pracy lekarza ortopedy czy neurologa.
2. Segmentalność – podejście do ciała jako do zespołu segmentów; każdy segment (np. staw kręgosłupa) jest oceniany i leczony indywidualnie.
3. Mobilizacje i trakcje stawowe – wykorzystanie delikatnych, powtarzalnych ruchów mających na celu poprawę zakresu ruchomości i zmniejszenie bólu.
4. Podejście stopniowe – od technik o mniejszym obciążeniu do bardziej intensywnych, zawsze z uwzględnieniem reakcji pacjenta.
Techniki stosowane w terapii manualnej szkoły niemieckiej:
Zastosowanie terapii manualnej szkoły niemieckiej
Terapia ta jest szczególnie skuteczna w leczeniu:
Różnice względem innych szkół
W porównaniu do szkoły australijskiej (np. Maitland), szkoła niemiecka bardziej koncentruje się na diagnostyce przyczynowej, a nie tylko na objawach. W porównaniu z osteopatią – jest bardziej biomechaniczna i mniej oparta na koncepcjach energetycznych czy holistycznych.
Szkoła niemieckiej terapii manualnej to metoda, która łączy precyzję diagnostyczną z indywidualnym podejściem terapeutycznym. Dzięki naukowemu podejściu i wysokiemu poziomowi standaryzacji, jest ona ceniona zarówno przez fizjoterapeutów, jak i przez pacjentów. To skuteczna i bezpieczna forma leczenia, która wspiera naturalne zdolności organizmu do regeneracji i powrotu do zdrowia.